AnalizyInwestycje

„Kolej +” co na tym programie zyskają Gliwice?

Bezproblemowe i szybkie połączenie z Gliwic do Pyskowic, a także nowa „nitka” z Gliwic do Katowic przez Rudę Kochłowice zdecydowanie ułatwiłyby poruszanie się gliwiczanom po metropolii. To wszystko ma się wydarzyć w przeciągu 6 lat.

Zmiany mają nadejść wraz z pojawieniem się Kolei Metropolitalnej, zwanej szybką koleją aglomeracyjną. W planach jest już od kilku lat, a powstać ma na istniejących już torowiskach Śląska i Zagłębia, a także na nowo wybudowanych. Niewątpliwie więcej połączeń kursujących po metropolii co kilkanaście minut ułatwi sprawne poruszanie się pomiędzy miastami należącymi do GZM. Coraz większa liczba nowoczesnych centrów przesiadkowych, takich jak to, które powstaje właśnie w Gliwicach ma również przyczynić się do tego, iż ludzie będą podróżować komfortowo i sprawnie, a przede wszystkim porzucą indywidualne środki transportu na rzecz zbiorowych. Co wpłynie bardzo pozytywnie na środowisko.

Program „Kolej +” polega na uzupełnieniu sieci kolejowej w miejscowościach powyżej 10 tysięcy mieszkańców, ale przede wszystkim tych, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami województwa.  Ponad dwa tygodnie temu rozstrzygnięty został nabór do programu. Wybrano w nim 47 projektów, czyli więcej niż pierwotnie zakładano. Łącznie dzięki temu powstać ma 1200 km linii kolejowych Siedem inwestycji przypadło na miasta z województwa śląskiego. A dwie bezpośrednio dotyczą Gliwic.

Nowe połączenia kolejowe nieporównywalnie ułatwią życie mieszkańcom, skracając im czas dotarcia do szkół, firm i domów. Do Gliwic z różnych części powiatu gliwickiego dojeżdża codzienne ponad 90 tys. osób” podkreśla Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic. Niewątpliwie opcja wygodnej podróży koleją metropolitalną oraz metropolitarną „M-ką” będzie dla gliwiczan zdecydowanie dobrym wyborem, a przede wszystkim pozwalającym oszczędzić sporą część budżetu, patrząc na aktualne ceny paliw. „Mam nadzieję, że dzięki temu wiele osób zmieni podejście do korzystania z auta na rzecz bardziej ekologicznego transportu zbiorowego. Dodatkowo zyskamy jeszcze kolejne połączenie kolejowe z Katowicami obejmujące południowe dzielnice Rudy Śląskiej, do których dotarcie z Gliwic transportem publicznym było do tej pory utrudnione” – dodaje Mariusz Śpiewok.

Szybkie połączenie Gliwic ze ścisłym centrum Pyskowic pozwoli chociażby zwiększyć liczbę pociągów, które obsługiwać będą po drodze przystanek Gliwice Łabędy. Od jakiegoś czasu Gliwice dążą do przekształcenia tego przystanku w jeden z większych miejskich węzłów przesiadkowych i kolejowo-drogowych. Zarząd Dróg Miejskich we współpracy z PKP PLK rozpoczął działania mające na celu przebudowę układu drogowego sąsiadującego stacji Gliwice-Łabędy. Na ten moment trwają prace projektowe, a wyłonienie wykonawcy odbyć ma się pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Pociągi do Pyskowic mają zatrzymywać się również na zaplanowanym do budowy przystanku Gliwice Kopernika.

Metropolia planuje również rozbudowę linii łączącej GliwiceKatowicami. Dobudowana ma zostać druga para torów, która zdecydowanie usprawni połączenie ze stolicą województwa śląskiego, przebiegając przez Rudę Kochłowice.  „W rezultacie, po zrealizowaniu dwóch inwestycji – połączenia Gliwic z Pyskowicami oraz Katowicami przez Rudę Śląską w ramach projektu Kolei Metropolitalnej – w przyszłości mieszkańcy G-ZM będą mieli dogodniejszy dostęp do kolei, która stanie się kręgosłupem systemu transportowego na terenie metropolii”- podkreśla Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM.

W związku z rozwojem Kolei Metropolitalnej w Gliwicach miasto planuje kolejne działania mające zdecydowanie ograniczyć ilość samochodów poruszających się po centrum Gliwic. Przewidujemy dalsze ograniczanie ruchu w ścisłym centrum, m.in. dalsze zamykanie gliwickiej starówki dla aut, poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami, a w dalszej perspektywie modernizację ul. Zwycięstwa, na której ruch samochodowy również powinien zostać ograniczony. Z tą myślą realizowany będzie parking nad Drogową Trasą Średnicową i poszerzany będzie tabor wygodnych, niskoemisyjnych autobusów. Zmieniona zostanie też organizacja ruchu, począwszy od zmiany dojazdu do gliwickiej onkologii po zakończeniu budowy parkingu wielopoziomowego na jej terenie” – zaznaczał Mariusz Śpiewok, wiceprezydent Gliwic.

Źródło: GZM/ UM Gliwice

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button