Media lokalneZ życia Klastra

Mali chorzowscy architekci

Prawie stu przedszkolaków z chorzowskich przedszkoli wzięło udział w inicjatywie “Archibajtel” zorganizowanej w ramach nowej edycji FIO Śląskie Lokalnie 2021 – 2023. 

Podobno dopiero jako dorośli ludzie zdajemy sobie sprawę jak wielkim darem jest dziecięca wyobraźnia. Obserwując efekty prac młodych architektów, uczęszczających do czterech chorzowskich przedszkoli, ciężko mieć odmienny pogląd na ten temat. Maluchy w wieku od 5 do 6 lat mogły spróbować swoich sił jako kreatorzy przestrzeni. Oczywiście wszystko to odbyło się nie byle gdzie, bo w chorzowskiej Budowlance, przy zaangażowaniu samych nauczycieli (budowlańców, architektów, konstruktorów), jak i uczniów będących na początku kariery zawodowej.

Dlaczego akurat przedszkolacy? Dzieci w wieku przedszkolnym zazwyczaj są bardzo aktywne zarówno w sferze poznawczej, fizycznej jak i emocjonalnej. Ponadto ciekawe tego co ich otacza i mechanizmów działania różnych zjawisk. Każdy kto miał styczność z tą grupą wiekową wie, że lubią również zadawać mnóstwo pytań i bywają w tym naaaaprawdę dociekliwe! Ponoć to właśnie na tym etapie rozwoju chłoną wiedzę jak gąbka. Chętnie przebywają w gronie rówieśników, rozwijając tym samym kompetencje społeczne. Są skłonne do współpracy na wielu płaszczyznach. 

Przedszkolaki podczas warsztatów

Organizatorzy inicjatywy “Archibajtel” postanowili wykorzystać te fakty i młodych odkrywców zaprosić do wzięcia udziału w czterech różnych warsztatach pt.: “owocowy plac zabaw”, “gryfne konstrukcje”, “tapeta na budynku” i “wyspa szczęścia”. Brzmi tajemniczo? 

Mali architekci (“Krokodyle”) podczas warsztatów

Małgorzata Przysiewkowska, z zawodu architekt krajobrazu, prowadząca warsztaty “owocowy plac zabaw” wyjaśniła nam co kryje się pod tym pojęciem:

Zajęcia składały się z dwóch części. Na początku odbyła się krótka prezentacja dotycząca placów zabaw. Wspólnie z dziećmi próbowaliśmy zdefiniować czym właściwie są i jakie elementy zabawowe można tam odnaleźć. Uczestnicy okazali się prawdziwymi ekspertami w tej dziedzinie. Przedstawiliśmy również kilka fotografii wprowadzających w temat już konkretnie – “owocowych placów zabaw”. Przedszkolaki zostały podzielone na zespoły, gdzie każdy z nich miał wybrać swój ulubiony owoc, który będzie tematem przewodnim ich projektu. I tak też przykładowo z bananów, wiśni i czereśni powstawały huśtawki czy zjeżdżalnie. 

Zapytaliśmy również o podejście przedszkolaków do proponowanych aktywności. Czy były jakieś bariery w realizacji zadania?

Dzieci chętnie brały udział w zabawach, wykazywały duże zaangażowanie w stworzenie swoich prac. Mimo, że mieliśmy ograniczony czas, to konieczne było jego przedłużenie by poszczególne grupy mogły wystarczająco je dopracować. Poziom był naprawdę wysoki!

dodaje Małgorzata Przysiewkowska.

Głównie chodziło po prostu o naukę poprzez zabawę. W ten sposób dzieci mogły w luźnej formie poznać podstawowe zasady projektowania budynków, małej architektury czy zieleni. Poprzez to od najmłodszych lat kształtowana jest ich świadomość architektoniczna. Już w tym wieku można przecież rozwijać wrażliwość na potrzeby wszystkich odbiorców urbanistycznej przestrzeni, w tym w szczególności osób niepełnosprawnych i bariery, z którymi muszą oni zmagać się na co dzień. 

Mali architekci podczas warsztatów

Zwieńczeniem całej inicjatywy było wykonanie pracy konkursowej w przestrzennej formie – makiety budynku lub budowli. Przykładowo użyto do celu kartonów, farb, kredek. Każde przedszkole bardzo fajnie podeszło do tematu. Trzy z nich stworzyły coś na wzór budynku swojej placówki, zaś jedno zaprojektowało rynek miasta otoczony kamienicami. Wybór był ciężki. Przedszkole, które naszym zdaniem bardzo realistycznie oddało elementy budynku to “Wesołe Pszczółki” (przy ul. Hajduckiej 12). Dzieci wykonały makietę budynku oraz ogrodu z placem zabaw, który znajduje się przy ich placówce. Zadbano o wierne odwzorowanie szczegółów. Urzekło nas to, że dzieci w tym wieku potrafiły tak uważnie podejść do tego zadania

– mówił drugi z organizatorów – Arkadiusz Maczuch – architekt, urbanista, nauczyciel przedmiotów zawodowych. 

Walczyć zawsze warto, jednak teraz na zwycięzców czekała naprawdę atrakcyjna nagroda.

Wszystkie grupy otrzymały kolorowanki wykonane specjalnie na ten cel przez jedną z naszych uczennic oraz klocki konstrukcyjne. Z kolei zwycięska grupa została zaproszona na wycieczkę do Górnośląskiego Parku Etnograficznego w Chorzowie, gdzie z przewodnikiem mogła nabyć wiedzę architektoniczną na temat budynków i budowli, które kiedyś funkcjonowały w mieście

– dodał Arkadiusz Maczuch

Zwycięska grupa przedszkolaków podczas wycieczki w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie

Czy wszyscy mali uczestnicy zostaną w przyszłości światowej sławy architektami? Kto wie co podsunie im ich bujna wyobraźnia… Trzymamy zatem kciuki! 

Celem projektu było wsparcie młodych organizacji pozarządowych i grup nieformalnych z województwa śląskiego w realizacji ich oddolnych inicjatyw, przez rozdanie 1,4 miliona złotych w konkursie mikrograntowym.

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button