Życie Miasta

Nowe autobusy elektryczne na gliwickich drogach

Wraz z końcem lutego nastąpiła zmiana w komunikacji w Gliwicach. 28 Lutego na ulice miasta wyjechało 10 elektronicznych autobusów marki Volvo. 7 autobusów mniejszych, sięgających długością 12 metrów zdolne pomieścić 75 pasażerów oraz 3 autobusy większe mierzące 18 metrów długości i zdolne pomieścić 130 pasażerów.

Jest to pozytywna zmiana i jak mówi prezydent miasta Gliwice Adam Neumann w filmie zrealizowanym przez GliwiceTV

,,Jesteśmy świadkami dobrego kroku, jakie wykonuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. Zobaczyliśmy 10 autobusów elektrycznych wyprodukowanych dla przedsiębiorstwa wraz z niezbędną infrastrukturą, przede wszystkim w postaci ładowarek autobusowych. Pojazdy są gotowe do użytku i wyruszenia na ulicę. Jestem przekonany, że pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej będą bardzo zadowoleni i usatysfakcjonowani”. – Gliwice TV

Najnowsze zakupione pojazdy spełniają wymogi ekologiczne, są ciche i przede wszystkim bezemisyjne. Posiadają udogodnienia dla pasażerów, a w szczególności dla osób niepełnosprawnych.

Ładowanie pojazdów odbywa się dwutorowo. W nocy kiedy autobusy znajdują się w zajezdni używa się tak zwanych ,,powolnych ładowarek” o mocy 40 kilo watów. Pełne naładowanie baterii trwa od 4 do 5 godzin. Drugie ładowanie odbywa się w dzień kiedy autobus odjeżdża na linię. Za pomocą tak zwanych ,,szybkich ładowarek” wystarczy od 10 do 15 minut, by pojazd był gotowy do ruchu.

fot. Magdalena Grabowska

9 autobusów będzie działać na linii A4 między ulicą Chorzowską i Teatrem Miejskim. Ostatni działający jako linia 676, będzie poruszać się po całych Gliwicach, jadąc od ulicy Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką, z powrotem na Sikornika. Konkretny rozkład jazdy można znaleźć na stronie internetowej Zakładu Transportu Metropolitarnego.

Koszt 12-metrowego autobusu to około 2.5 mln złotych a autobusu 18-metrowego to koszt około 3 mln złotych. Do tych cen należy zaliczyć jeszcze infrastrukturę samych ładowarek, gdzie koszt jednej ładowarki wynosi około 40 tysięcy złotych. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach nie zamierza pozostawać na tych 10 i już planuje zakup następnych autobusów elektrycznych.

A co wy sądzicie o wprowadzonych autobusach elektrycznych? Podróżowaliście już nową komunikacją? Podzielcie się swoją opinią w komentarzach.

Komentarze

  1. Czy w takich sytuacjach powoływany jest niezależny rzeczoznawca samochodowy, czy jest to załatwiane jakoś inaczej? Ktoś taki – https://mobilekspert.pl/ ? W sensie – jak ustalana jest realna wartość pojazdu, żeby nie było zawyżenia ze względu na sprzedaż samochodu instytucji publicznej?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button