Inwestycje

Nowe wiaty autobusowe. Inwestycja czy marnowanie pieniędzy?

W kwietniu 2021 Zarząd Transportu Metropolitalnego rozpisał przetarg na dostawy do 400 nowych wiat przystankowych. Dzięki zmianom informacje mają być bardziej czytelne i estetyczne. Czy to takich zmian oczekują podróżni?

Nowe wiaty mają stanąć na terenie ośmiu miast i gmin w ciągu najbliższych dwóch lat.

Spełniają standardy infrastruktury transportu zbiorowego, które zostały przyjęte w zeszłym roku przez Metropolię. Mają posiadać ławeczkę, instalację elektryczną i jednolity wygląd, który pozwoli pasażerom bezbłędnie identyfikować jednostkę organizacyjną.

Blog Wawrzyczek w Mieście opublikował informację:

Trwa wielka wymiana wiat przystankowych. Okazuje się, że jest tak wielka, że nawet wiaty w dobrym stanie są demontowane, a na ich miejsce stawiane będą nowe. Tak też jest przy placu Krakowskim, gdzie rozebrano wiatę należąca do miasta Gliwice i w to miejsce stawiana będzie nowa wiata Metropolia GZM . Moim zdaniem to dramatyczne marnowanie pieniędzy. Biorąc pod uwagę, że nowe wiaty metropolitalne w zasadzie niczym nie będą różnić się od starych wiat miejskich, wystarczyłoby te stare przemalować na nowy kolor (inny kolor konstrukcji to główna różnica między starymi i nowymi wiatami) i efekt byłby taki sam, tylko uzyskany dużo mniejszym kosztem.

Warto przypomnieć, że w roku 2021 Zarząd Transportu Metropolitarnego informował o problemach z realizacją niektórych kursów. Zdarzało się, że w ciągu jednego dnia odwoływano blisko 60 kursów. Powodem miały być kwestie związane z wynagrodzeniami dla kierowców, które miały skutkować rezygnacją z zajęcia wielu pracowników. Z powodu braku możliwości zapełnienia etatów, dochodziło do braków realizacji niektórych kursów. 

“(…) niektóre kursy nie były realizowane ze względu na problemy kadrowe przewoźników. Zobowiązaliśmy ich do pilnych działań naprawczych.” – skomentował w sierpniu sytuację na Facebook’u Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Przystanek autobusowy to wbrew pozorom jeden z ważniejszych elementów wpływających na jakość podróży. To tu pasażerowie rozpoczynają swoją drogę do miejsca docelowego. Wiaty muszą chronić pasażerów komunikacji miejskiej przed różnymi warunkami atmosferycznymi i pozwolić na wygodne oczekiwanie na transport. Przystanki, jako istotny element przestrzeni miejskiej, muszą być jednak nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne. Projekt wyglądu nowych przystanków został przygotowany rzez grupę projektową TUKEJ, którą na stałe tworzą Justyna Kucharczyk i Agnieszka Nawrocka – związane z ASP w Katowicach, przy współpracy ze studiem ITEM Karoliną Hołdys i Joanną Pastusińską.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button