AnalizyŻycie Miasta

Sąsiednie Zabrze modernizuje sieć tramwajową

W ubiegłym miesiącu nastąpiło uroczyste przekazanie plac budowy pod modernizację torowiska tramwajowego w zabrzańskiej dzielnicy Zaborze. Zmodernizowany ma zostać 4 kilometrowy odcinek torowiska łączącego centrum Zabrza z dzielnicą graniczącą z Rudą Śląską.

Umowa z generalnym wykonawcą prac firmą NJN Kłosek Damian z Knurowa opiewa na kwotę niemal 40 milionów złotych. Przypomnijmy, że to cześć projektu inwestycyjnego prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. na ternie Zabrza.  Do tej pory zrealizowane zostały cztery odcinki: wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi, na pograniczu Zabrza i Bytomia, w ciągu ul. Bytomskiej w Biskupicach oraz na pograniczu Zabrza i Gliwic. Natomiast pod koniec listopada 2021 roku rozpoczęły się prace modernizacyjne torowiska w Mikulczycach.

–  „Dzięki modernizacji kolejnego odcinka torowiska zwiększy się komfort podróży i bezpieczeństwo pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej, która stanie się sprawniejsza i bardziej niezawodna” – podkreśla prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik. Zabrzańska inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Niestety mieszkańcy Gliwic mogą na razie tylko pozazdrościć sąsiedniemu Zabrzu infrastruktury tramwajowej, choć kiedyś to właśnie Gliwicom można było jej zazdrościć. Na pewno nieco starsza cześć mieszkańców pamięta czasy, gdy po gliwickich ulicach jeździły tramwaje. W tym momencie moglibyśmy obchodzić ich 128 rocznice istnienia. Jednak od września 2009 roku stały się one jedynie wspomnieniem.

Obecnie Gliwice mogą „pochwalić” się najkrótszą działającą linią tramwajową, która liczy bagatela 75 metrów. Fakt ten może boleć mieszkańców Gliwic, ponieważ zdecydowanie biedniejsze, mniejsze i posiadające dużo mniejszy potencjał miasta, mają rozbudowaną sieć tramwajową. Jest to duże ułatwienie w poruszaniu się pomiędzy miastami metropolii oraz w codziennych przejazdach po mieście. Przy tym tramwaje są niezależne od korków oraz mają zdecydowanie mniejszą emisję spalin od jeżdżących po zakorkowanych ulicach autobusów. Co prawda pojawiły się ostatnio na gliwickich drogach elektryczne autobusy, jednak stanowią mały procent.

Miejmy nadzieje, że władze Gliwic raz jeszcze przeanalizują możliwość odbudowy sieci tramwajowej, która została zlikwidowana przez Zygmunta Frankiewicza. Były prezydent tłumaczył swoja decyzją wysokimi kosztami utrzymania sieci, podkreślając, że utrzymywanie tramwajów w Gliwicach spowodowałoby zmniejszyłoby szanse na rozwój miasta. Mieszkańcom jednak wtedy nie spodobała się decyzja byłego prezydenta i chciano go odwołać za sprawą referendum.

Źródło: UM Zabrze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button