Jawność

Prezydent: “NIE” dla większej przejrzystości finansów publicznych

Wielkim krokiem na drodze do jawności finansów publicznych w Gliwicach było doprowadzenie do opublikowania w 2015 roku publicznego Rejestru Umów zawieranych przez Urząd Miejski w Gliwicach z pominięciem trybu przetargowego. Dowiedzieliśmy się wtedy o transakcjach na kwoty sięgające setek tysięcy złotych. Niektóre z nich budziły mocne kontrowersje (tak jak ostatnia umowa z Instytutem Badań Samorządowych na 100 tys. zł. – nie wiedzielibyśmy o niej gdyby nie Rejestr Umów).

Minęło pięć lat i Rejestr Umów w tej postaci przestaje wystarczać. Okazało się, że choć jest to narzędzie bardzo dobre, to nie pokazuje wydatków samorządu całościowo. Chcielibyśmy, aby Rejestr Umów przekształcić w rejestr wszystkich wydatków (tak, wydatki w ramach zawieranych umów to nie wszystkie wydatki samorządu). Ponadto, chcielibyśmy aby informacje o swoich wydatkach publikowały także miejskie jednostki organizacyjne, w tym spółki miejskie.

Ciekawostka – jeśli zastanawiacie się, czy ktoś poza nami korzysta z Rejestru Umów, to dane za lata 2015-2020 przeglądano do tej pory ponad 100 tysięcy razy (dane z licznika odwiedzin strony).

Chcemy wykonać kolejny krok na drodze do jawności finansów w Gliwicach. Niestety, naszych celów nie podziela Prezydent Miasta Gliwice Adam Neumann. Poniżej przypominamy treść naszego wniosku oraz publikujemy odpowiedź otrzymaną z Urzędu.

ODPOWIEDŹ:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button