InwestycjeŻycie Miasta

Nowe Centra Przesiadkowe w sąsiedztwie!

Jak będą wyglądać? Kiedy możemy się spodziewać otwarcia? Czy będą to miejsca tętniące życiem? Przyjrzyjmy się z bliska, jak będą wyglądać planowane inwestycje!

W Zabrzu realizowany jest projekt dotyczący budowy dwóch centrów przesiadkowych. Całkowita wartość inwestycji to kwota około 119 milionów złotych, z czego 90 milionów złotych jest przeznaczonych ze środków Unii Europejskiej.  

Pierwsze centrum przesiadkowe o powierzchni około 10,4 tys.m2 ma znajdować się w centrum na ul. Goethego tam, gdzie znajduje się aktualny dworzec autobusowy. Ma posiadać peron komunikacji autobusowej, parking Park&Ride oraz poczekalnia z usługami towarzyszącymi.  

Drugie centrum przesiadkowe ma być zdecydowanie mniejsze, powierzchnia obiektu ma wynosić dokładnie 276 m2 . Będzie znajdować się w Rokitnicy przy ul. Krakowskiej oraz Ofiary Katynia. Tu także znajdzie się poczekalnia z drobnymi usługami towarzyszącymi. Cechą wspólną obu konstrukcji będzie możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride, biletomatów oraz tablic informujących o liczbie wolnych miejsc parkingowych.

Głównym celem projektów jest zachęcenie podróżnych do rezygnowania z transportu samochodami osobowymi i do przesiadania się do transportu publicznego. W rezultacie ma to zmniejszyć ruch na drogach oraz zmniejszyć wskaźnik skażenia jakości powietrza, które w województwie śląskim znajduje się na wysokim poziomie.  

Jak mówi Małgorzata Mańka-Szulik, Prezydent Zabrza w filmie zrealizowanym przez Śląskie. Pozytywna energia.: ,,Projekt jest bardzo trudny. Tu ciężko przyśpieszać, na dziś mamy już 760 pytań do tego projektu(..). To świadczy o tym, jak wymagający i jak duży to jest projekt. Mam nadzieję, że zrobimy wszystko, żeby plan zrealizować w czasie. Tak więc wierzę, że w 2023 roku będziemy się w tym miejscu przesiadać na komunikację publiczną”.

Prace ruszają w drugiej połowie bieżącego roku, a ich koniec zaplanowany jest na 2023 rok.

We wrześniu 2020 roku zakończono budowę Centrum Przesiadkowego Brynów w Katowicach, którego koszt wynosił około 90 milionów złotych. Kilka miesięcy później otworzono też Centrum Przesiadkowe Zawodzie w Katowicach, którego koszt wynosił około 95 milionów złotych. Mimo posiadania 492 miejsc parkingowych przy Brynowie oraz 405 przy Zawodziu mieszkańcy nie zajmują nawet połowy tych miejsc. Może być to spowodowane dostępnością parkingów, które są otwarte tylko dla posiadaczy biletów ZTM zapisanych na Śląskiej Karcie Usług Publicznych (ŚKUP). Kierowcy, którzy nie posiadają takiej ,,przepustki” będą obciążeni grzywną sięgającą nawet do około 369 złotych. Taką samą kwotą mogą zostać ukarani kierowcy, którzy zostawią swój pojazd na noc, kiedy parking będzie nieczynny, czyli w godzinach od 24 do 4 rano. Nie dziwi więc fakt, że wielu kierowców nie korzysta z możliwości przesiadania się do transportu publicznego i woli poruszać się swoim pojazdem.  

Czy centrum przesiadkowe mające znaleźć się na ulicy Goethego oraz na ulicy Krakowskiej i Ofiar Katynia będzie chętniej używane przez mieszkańców niż te w Katowicach? Może będzie tak zwanym strzałem w dziesiątkę?  

Dajcie znać w komentarzach, co o tym sądzicie i, czy te inwestycje odmienią Wasze podróże! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button