AnalizyMedia lokalne

Media lokalne. Kto ile dostał z budżetu miasta?

Czy media lokalne, finansowane przez samorząd mogą być obiektywne w sprawach trudnych dla miejscowych władz? Praktyka pokazuje, że finansowanie wybranych mediów w znaczący sposób wpływa na wydźwięk przekazu medialnego. Eksperci często określają taki układ zależności jako patologię. Także w sytuacji, gdy samorząd wydaje własny tytuł medialny, biuletyn informacyjny, gazetę, prowadzi portal internetowe, gdzie, oprócz komunikatów, ogłoszeń i informacji, zamieszcza opinie.

Dyskusja ogólnopolska toczy się z różnym nasileniem, my natomiast będziemy przyglądać się sytuacji w Gliwicach. Przeanalizowaliśmy Rejestr Umów zawartych z wolnej ręki z podmiotami medialnymi w 2020 roku, a dla pełnego oglądu sytuacji poprosiliśmy Urząd Miasta o udostępnienie informacji publicznej.

Z bieżącej analizy Rejestru Umów można wyciągnąć wniosek, iż na działania związane z promocją sam Urząd Miejski (bez spółek komunalnych i jednostek organizacyjnych) wydał już w tym roku ponad pół miliona złotych,z czego do podmiotów medialnych trafiło 96 000 zł.

W tym roku spotkaliśmy się z sytuacją nietypową, gdyż w efekcie zmiany na stanowisku Prezydenta Miasta, wśród lokalnych mediów wykonujących zlecenia dla UM znalazło się tylko jedno wydawnictwo gliwickie – Informator Rynkowy (24gliwice). Zdecydowanie większe zlecenia otrzymali wydawcy ogólnopolscy: Agora S.A. (wydawca Gazety Wyborczej) oraz Infor Biznes (np. Dziennik Gazeta Prawna).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button